Ktoré krajiny sú najobľúbenejšie toto leto?
Letná dovolenková sezóna 2018 sa prehupla do druhej polovice, tak sa pozrime s Market Locatorom aké sú cestovateľské štatistiky po prvom „polčase“. Ktoré prímorské krajiny sú najobľúbenejšie toto leto?
Pred dovolenkovou sezónou je možné odhadnúť letné dovolenkové hity na základe predaja „first moment“ zájazdov, leteniek či rezervácii hotelov, ale veľa dovolenkárov si necháva rozhodnutie na poslednú chvíľu a realita môže byť iná. Podarilo sa Turecku prilákať viac slovenských turistov vďaka zlepšeniu bezpečnostnej situácie v porovnaní v letom 2017? Ďalšiu obľúbenú destináciu – Grécko – postihli minulé leto zemestrasenia, podarí sa mu tento rok dostať na tretiu priečku?
Odpovede nám pomôžu nájsť tzv. Veľké dáta (Big data) a populačná analytika. Riešenie Market Locator ponúka reálny a dynamický pohľad na cestovateľské zvyklosti obyvateľov Slovenska, ktorí vycestovali do zahraničia. Je to pohľad na roamingové zvyklosti anonymizovanej vzorky viac ako 2,9 mil. Slovákov.
Ktorá prímorská krajina je tohtoročným hitom pre Slovákov?
Pozrime sa na reálne štatistiky z predchádzajúceho mesiaca (16. – 29.7.2018) a pomocou Market Locatora zhodnotíme dovolenky v polčase. Tohtoročná hlavná dovolenková sezóna nie je našťastie poznačená veľkými prírodnými alebo inými katastrofami v oblasti Stredomoria. Podľa očakávaní sa Turecko opäť teší veľkej návštevnosti a vrátilo sa na 5. priečku (predbehlo Španielsko) a spolu s Tuniskom zaznamenali tieto krajiny viac ako 30% nárast v porovnaní s minulým rokom. Grécko sa s 10% nárastom dotiahlo na tretie Francúzsko. Taliansko, ktoré navštevuje dvakrát viac ľudí ako Grécko, si upevňuje 2. pozíciu.
Prvá priečka ostala aj tento rok nezmenená a opäť sa potvrdzuje, že chorvátske more je aj slovenským morom. Do Chorvátska vycestovalo (a strávilo tam aspoň 1 celý deň) viac ako 151.000 slovenských dovolenkárov, hoci s minimálnym nárastom oproti minulému roku, stále je to viac ako dvojnásobok v porovnaní s druhým Talianskom.
Prevládajú kratšie dovolenky
Prostredníctvom Veľkých dát si ukážeme aj agregovaný pohľad na dĺžku pobytu Slovákov pri Stredozemnom, Jadranskom a Červenom mori. Z nasledujúceho grafu vidíme, že v prímorských destináciách prevládajú kratšie pobyty do 8 dní, je to spolu až 91% dovoleniek. Vysoké percento najkratších dovoleniek (menej ako 5 dní) ovplyvnili „najsilnejšie“ destinácie – Chorvátsko a Taliansko, pri ktorých je možné predpokladať, že cestujeme predovšetkým vlastnou dopravou a tá nám poskytuje flexibilitu v presunoch domov alebo v pokračovaní do ďalších krajín (poznávacie dovolenky vo viacerých krajinách).
Ako sme analyzovali cestovateľské návyky?
Tento komentár bol spracovaný za obdobie 16.7. – 29.7.2018, ktoré patrí k najsilnejším dovolenkovým termínom a na vzorke 2,9 mil. Slovákov. Je to jedinečná vzorka na základe, ktorej je možné priebežne hodnotiť aktuálnu dovolenkovú sezónu, konkrétne sme si vybrali najobľúbenejšie prímorské krajiny. Pri analýze cestovania Slovákov nám ako vstup poslúžila vrstva cestovateľských návykov online nástroja Market Locator. Všetky dáta sú agregované, vrstva nepozná cieľ cesty anonymizovanej vzorky ani jej dôvod. Pozná len, odkiaľ sa SIM karty prihlásili a koľko dní sa nevrátili na Slovensko.
Ďalšie zaujímavosti nájdete aj na našom špecializovanom webe analyzy.marketlocator.sk.