Späť na články

Využitie mobilného telefónu v „smart“ mestách na Slovensku

Jedným z trendov v rozvoji samospráv po celom svete je fenomén Smart cities. Čo tento pojem znamená?

Smart City nie je cieľom, ale nástrojom, ako dosiahnuť hlavný cieľ – budovanie príjemného mestského prostredia pre spokojný život jeho obyvateľov. Rýchle technologické zmeny, rastúca populácia v mestách a zhoršujúca sa dopravná situácia si vyžadujú efektívne plánovanie mestských aglomerácií – plánovanie dopravnej infraštruktúry, škôl, nemocníc, bytových zón a mnoho ďalších aspektov. Už dnes môžeme na základe anonymizovaných dát z pohybu 2,7 mil. mobilných telefónov analyzovať slovenskú populáciu tak, aby sa mohli mestá pripraviť na budúce trendy v rozvoji obyvateľstva.

Mnohé slovenské mestá už naberajú smer k „Smart Cities“. Doprava patrí k najpálčivejším témam, ktoré ľudstvo rieši, a aj na Slovensku – parkovacia politika, mestské obchvaty, efektívna MHD – všetko s jediným cieľom, aby sa ľudia dostali na frekventované miesta rýchlejšie a lacnejšie. Už takmer všetky slovenské krajské mestá zaviedli systém parkovania s modernou SMS platbou a cestovanie s papierovým lístkom už nahrádza postupne SMS lístok. Pozrime sa na úspešnosť moderných SMS služieb cez Big data a populačnú analytiku.

Prostredníctvom slovenských mobilných operátorov boli odoslané za posledné 3 mesiace státisíce SMSiek na parkovanie ako aj MHD lístkov. V tabuľke sú znázornené podiely jednotlivých krajských miest a to môže byť jedným z indikátorov ako si ich obyvatelia zvykajú na moderné služby. Ako bonus je v tabuľke uvedená aj štatistika, v ktorom krajskom meste sú obľúbené hazardné hry cez SMS.

Smart cities | Marketlocator.sk

Parkovacie SMS občania využívajú rovnomerne vo všetkých krajských mestách okrem Žiliny, v ktorej nie je možné zaplatiť poplatok za parkovanie cez mobil. Zaujímavú analýzu prináša pohľad na využívanie SMSiek namiesto cestovných lístkov. Jednoznačne najúspešnejšie sú bratislavská, košická a prešovská MHD, v ktorých sa odposlalo takmer ¾ všetkých MHD SMSiek, aj pri prepočte na počet obyvateľov sú tieto víťazné „Smart cities“ veľmi vyrovnané. Zvyšné krajské mestá výrazne zaostávajú.

Opačná situácia je v prípade tzv. gambling SMS pri prepočte na počet obyvateľov. Najvyšší podiel zaznamenali menšie krajské mestá, konkrétne v Žiline v Trenčíne poslal hazardnú SMS počas uplynulých troch mesiacov každý druhý obyvateľ.

Je to len začiatok…

…na ceste k slovenským „smart“ mestám. Dôležité je motivovať ľudí k využívaniu moderných nástrojov. Mobilný telefón sa stáva „osobným hubom“, ktorý už zďaleka neslúži iba na telefonovanie. Nemenej dôležitý je aj proaktívny prístup samospráv k využívaniu inovatívnych technológií a analýz z obrovského množstva dát, ktoré každou sekundou tieto „osobné huby“ produkujú. Netreba sa toho báť, ale využime to k efektívnemu fungovaniu našich miest, v ktorých budeme spokojne bývať, spoľahlivo cestovať a veľa vecí vybavíme z pohodlia svojho domova.

Michal Suran

Country Manager @ Market Locator

Zdieľajte článok s priateľmi
Nenechajte si ujsť!

Zapojte sa do nášho zoznamu priateľov a my Vám "kde tu" pošleme skvelé inšpirácie, prípadove štúdie a nové nápady, ktoré vám pomôžu zlepšiť marketing a analytiku.